متابعة بتجــرد: خلال لقائه في برنامج “حبر سرّي” الذي تقدّمه الإعلامية أسما إبراهيم على قناة “القاهرة والناس”، كشف الموسيقار صلاح الشرنوبي عن رأيه في مطرب الراب ويجز، وأعلن للمرة الأولى أسباب خلافه مع النجم عمرو دياب، ورأيه في المطربين الشعبيين.

وقال الشرنوبي:

– “تعجبني أغاني الراب كقالب غنائي ولكني أنتقد سلوكيات أصحابها من ناحية الكلام والثقافة”.

– “ويجز ومروان بابلو دول كويسين وبيمثلوا مصر كويس، ولكن أنا ضد المهرجانات لأنها خارج الذوق العام”.

– “لا أعارض منهج تعاقب الأجيال ولكن أرفض الطريقة والسلوك المتدني”.

– “أحمد شيبة قوامه مختلف وكويس أما محمود الليثي فعايز يهزّر علشان أكل العيش والشغل، وبوسي فظيعة ومغنية جامدة جداً بس هي بتمشي في السكة علشان الشغل وحفلات أكتر، الأغاني الشعبية حلوة بس تكون طريقتها مناسبة”.

– “كان لازم أعمل تاريخ مع عمرو دياب وهو بيعرف يسوّق نفسه صح وبيعمل الحاجات اللي تليق بيه ومعندهوش هفوات ومتميز وبيحدّث نفسه علطول”.

– “قابلت عمرو دياب حوالي أربع مرات وبنفكّر في مشاريع بس المشكلة إنه سايق المسألة بطريقته والمشروع اللي بينّا مكملش، هو بيوجه أغانيه صح بدليل إنه عايش لحد دلوقتي وعنده رؤى فنية، ولكن أنا في فترة معينة تمنيت نشتغل مع بعض بس كان نفسي في قوالب مختلفة وكان نفسي أعمله حاجة شرنوبي اللي هي أنا تميزت بها”.

– “سبب الخلاف أغنية “إيه سهرني وإيه حيرني”، دي كانت أغنية عمرو دياب وأخدتها واديتها لسميرة سعيد، المرة الوحيدة اللي يوصل المشروع للنهاية بس بعد لما اختارها حس انها مش متواكبة مع المجموعة اللي عملها وعلشان كده كان راكنها وعلشان كده راحت لسميرة سعيد، ودي مش أول واقعة”.

main 2024-03-25 Bitajarod

المصدر: بتجرد

كلمات دلالية: عمرو دیاب

إقرأ أيضاً:

موعد طرح أغنية هيثم نبيل الجديدة «زي زمان»

شوق المطرب هيثم نبيل، جمهوره متابعيه عبر حسابه على تطبيق إنستجرام إلى أجدد أعماله الغنائية «زي زمان»، استعدادا لطرحها خلال الأيام المقبلة.

وكشف هيثم نبيل عبر حسابه على تطبيق إنستجرام عن موعد طرح أغنيته زي زمان، من خلال مشاركة البوستر الدعائي والتعليق عليه «رابع أغاني البومي زي زمان يوم الاثنين 3 يونيو».

أغنية زي زمان لـ هيثم نبيلسبب غياب هيثم نبيل عن الساحة الغنائية لمدة 4 سنوان

فى وقت سابق، قال المطرب والملحن هيثم نبيل، «قعدت فترة 4 سنوات مبغنيش لظروف وفاة أخويا ووالدي بعده، والدي كان عايش معايا، وحصلي فوبيا من إني أبعد عنه، وكنت خايف من الفقد، وجات لي أزمة نفسية إني مش قادر أغنّي».

وتابع خلال لقائه مع الإعلامية شيرين سليمان ببرنامج سبوت لايت، المذاع عبر قناة صدى البلد: «ربنا عوضني في الوقت اللي كنت بعيد عن الغناء، وعملت 110 من الألحان في الـ4 سنوات زي الموسيقى التصويرية والألحان».

وأكد أنه كان محظوظًا في بداية مشواره الفني، قائلاً: «مكنش عندي واسطة ومحدش وقف جانبي، كنت بسعى وبلاقي المنتج طارق عريان بينتج لي، والمنتج محسن جابر ينتج لي، وحميد الشاعري كان بيقدمني للناس».

وعن وجود أسباب أخرى تسببت في ابتعاده عن الوسط الفني، قال هيثم نبيل: إن من أسباب غيابه عن الغناء أيضًا، كانت الثورات والأحداث التي جعلت شركات الإنتاج تبتعد عن السوق قليلاً، والمنتجين توقفت، وهذا حدث بالتزامن مع الأزمات العائلية التي تعرض لها مؤخرًا.

اقرأ أيضاً«في ناس بتدفع فلوس عشان تكبر سني».. تفاصيل خلاف نادية الجندي ونبيلة عبيد

وفاة المطربة السعودية شوق أيمن نجمة «سعودي أيدول»

مقالات مشابهة

  • عيد الأضحى| حفلان لـ عمرو دياب.. راغب علامة في لبنان للمرة الأولى.. نجوى كرم وأصالة معًا في أوروبا
  • مشاهدات أغنية نوال الزغبي "من باريس" في أسبوعها الثاني
  • موعد طرح أغنية هيثم نبيل الجديدة «زي زمان»
  • صلاح دياب يكشف كواليس تأسيس المصري اليوم
  • للمرة الأولى تحت قيادة التوأم.. محمد صلاح ينضم لمعسكر المنتخب.. صور
  • مشهد جريء.. خالد يوسف يكشف كواليس خلافه مع هند صبري (فيديو)
  • شاعر مصري يهاجم ويجز.. ما علاقة عمرو دياب؟
  • رد فعل مفاجئ من نجلة عمرو دياب على إعلانه لشركة مشروب غازي
  • مشاهدات أغنية نوال الزغبي "من باريس" خلال 10 أيام
  • نجم الأهلي يكشف حقيقة خلافه مع حسام حسن