أكد الحاج عبد السلام محمود، عم ضحية حادث مؤدي المهرجانات عصام صاصا، رفض العائلة حضور المتهم لتقديم واجب العزاء، موضحًا أن الضحية كانت له منزلة كبيرة جدا في قلوب أهل بلدته ويعول أسرتين والأجواء يسودها القلق والتوتر والانفعالات.

شقيق ضحية حادث عصام صاصا يبكي على الهواء: “عايز حق أخويا” (فيديو) محامي عصام صاصا يكشف مفاجأة عن دفع الدية لأسرة ضحية الحادث (فيديو)

وأضاف خلال مشاركته في برنامج "هي وهما" الذي يعرض على قناة “الحدث اليوم” الخميس: “نحتسبه شهيد، لكن الضحية لم يكن يعبر الطريق وقت الحادث كما قيل في وسائل الإعلام ولكن كان واقفا على إحدى جنبات الطريق الدائري في انتظار سيارة الشركة التي تقله إلى مقر عمله”.

تابع: راضون بقضاء الله وقدر ولا نعترض عليه ولا نقول إلا ما يرضى ربنا، وإنا لله وأنا إليه راجعون".

وانهار محمد مفتاح شقيق ضحية مؤدي المهرجانات عصام صاصا، على الهواء، قائلا: عايز حق أخويا ومش فارق معايا المتهم مشهور أو لأ"، مؤكدًا أن شقيقة يعتاد الخروج من البيت يوم السبت للعمل ويعود إلى منزله مساء الخميس. 

إخلاء سبيل عصام صاصا

قررت نيابة العمرانية إخلاء سبيل مطرب المهرجانات عصام صاصا، لإدانته بدهس شاب أعلى الطريق الدائري بمنطقة الطالبية بالجيزة بكفالة 30 ألف جنيه مع عرضه صباح باكر على مصلحة الطب الشرعي، لإجراء تحليل المخدرات وتسليم المتهم لقسم الشرطة لتنفيذ القرار.

وكشفت تحقيقات النيابة العامة أن عصام صاصا كان يقود السيارة بسرعة ما بين 70 لـ80 كم/س، وأنه جارٍ مراجعة الإدارة العامة للمرور في سرعة الطريق المقررة ومراجعة كاميرات المراقبة للوقوف على سرعة السيارة.

وأضاف عصام صاصا، وقفت لحد الشرطة ما جت ومهربتش، ومكنتش قاصد أموته، وهو كان بيعدي الشارع من مكان غير مخصص لعبور المشاة في طلعة وصلة المريوطية من الطريق الدائري، وأنا كنت جاي من المعادي والحادثة حصلت الساعة 7 ونص.

وأوضح عصام صاصا، إنه كان عائدًا من المعادي ومتجهًا إلى منزله الكائن بحدائق الأهرام، مشيرًا إلى أن الحادث وقع أمام محطة أون ذا رن، موضحًا: كنت جاي من المعادي متجهًا لبيتي في حدائق الأهرام وعند بنزينة أون ذا رن حصلت الحادثة على الدائري، وكنت سايق على سرعة أقل من 70 وميكروباص أبيض بسقف عالى ماشي أمامي والمجني عليه ظهر فجأة أمامي.

المصدر: بوابة الوفد

كلمات دلالية: عصام صاصا عبد السلام محمود الوفد بوابة الوفد حادث عصام صاصا

إقرأ أيضاً:

"عندي عقود والتزامات".. عصام صاصا يوجه رسالة للجمهور

 

وجه مطرب المهرجانات الشهير عصام صاصا رسالة لجمهوره، من خلال منشور له عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، وذلك بعد تعرضه لانتقادات كثيرة بسبب إحياءه حفلات غنائية في الفترة الأخيرة، رغم أنه متسبب في حادث دهس شاب على الطريق الدائري.


كتب "صاصا":"بسم الله الرحمن الرحيم.. ربنا وحده يعلم أنا بكتب الكلام دا، وأنا عامل ازاي وفيا أيه.. أنا بقالي أكتر من شهر قاعد من غير شغل، ومعنديش أي حاجه أعملها، غير أني قاعد، وما باليد حيلة، مستني قضاء ربنا سبحانه وتعالى، ومحدش هيفهم أو هيحس بالموضوع غيري، أنا مطلعتش اتكلمت وعدت وزدت في الموضوع كتير، ومحدش شافني حتى بفيديو قلت أي كلمة خالص، لكن عندي شغلي وعندي عقود والتزامات، لما أعملها وأخلصها يا إما هدخل في قصة تانية.. أنا مش قدها، وشرط جزائي".

وأضاف: "أنا هنزل شغلي وهشتغل، لأني مش بإيدي أي حاجة غير إني أعمل كده، أنا عندي أمي وأخويا وعندي مراتي وابني، وفرقة فيها أكتر من 35 شخص في رقبتي أنا شاب لسه ببدأ حياتي، ولسه بقول يا رب.. مصاريف البيت والأقساط والحاجات دي كلها اللي أنتم متعرفوش عنها حاجة، مين اللي هيدفعها، أنا طالع أتكلم لأن ما باليد حيلة غير أنكم لازم تفهموا إن كل اللي بتسمعوا مش صح، الفلوس والقصور والعربيات، كل ده مش صح، وحال الناس اللي شغالين معايا، كل دول حالهم، واقف بسببي أنا كل دول ليهم بيوت وعيال ودنيا تانية خالص".

وتابع:"انا عارف ومتاكد ان ربنا مش هيورينا الشر ومش هيوريني اي حاجه وحشه ده ابتلاء من عند ربنا سبحانه وتعالي وانا راضي ب كل حاجه ومش هقول غير الحمدلله علي كل شئ والحمدلله واللي ربنا كاتبهولي هشوفوا.. سوا خير أو شر محتاج من كل الناس اللي بتحبني تدعيلي من قلبها بجد انا عمري ما كنت شخص مؤذي وعمري ما كنت شخص وحش مع حد.. ربنا كبير..وحشتوني أو ي يا احلي جمهور في الدنيا  عصام صاصا".

مقالات مشابهة

  • وضع مطرب المهرجانات عصام صاصا على قوائم ترقب الوصول
  • إصابة 5 اشخاص فى حادث انقلاب ميكروباص على الطريق الإقليمى
  • "عندي عقود والتزامات".. عصام صاصا يوجه رسالة للجمهور
  • «كفاية ظلم».. أول تعليق من منظمة حفل عصام صاصا في الإمارات | صورة
  • بعد وفاة سيدة حادث دهس الفنان عباس أبو الحسن.. أبو العينين يكشف موقف موكله
  • وفاة إحدى ضحايا حادث الفنان عباس أبو الحسن
  • إصابة 5 أشخاص فى حادث انقلاب ميكروباص على الطريق الإقليمى
  • ننشر أسماء الضحايا والمصابين في حادث انقلاب ميكروباص أعلى الطريق الحر بالقليوبية
  • مصرع شخص وإصابة 13 أخرين في حادث بالطريق الحر بالقليوبية
  • مصرع شخص وإصابة 13 آخرين في حادث بالطريق الحر بالقليوبية