عبرت المخرجة إيناس الدغيدي عن رأيها فيما يحدث بموسم الرياض قائلة: "موسم الرياض فايدة للسينما المصرية بلا شك، وهيضيفوا للسينما بالإمكانيات دي، لكن لغاية دلوقتي مشفتش مستوى كويس، وكل الأعمال سطحية، وانا مش من انصار حرق النجوم بالشكل ده، مينفعش احط في عمل 5 او 6 نجوم مع بعض، لأن النجم لازم يفضل نجم، وهو ابهار مالوش فايدة، لازم الفنان يبقى عزيز، ولو اتعرض عليا اعمل كل ده هعمله بس بشكل كويس، طالما هيدوني إمكانيات ويحققوا طموحاتي، ليه اقدم حاجة وحشة، ليه اروح عشان الفلوس وانسى اسمي ومكانتي، بس مقابل ده ادي كواليتي ، ومفيش جوه الابهار حاجة، واخر مرة شوفت المطربين بيقروا من ورقة، ومكلفوش نفسهم يحفظوا اغانيهم".

وقالت المخرجة إيناس الدغيدي، خلال استضافتها ببرنامج "أسرار" مع الإعلامية أميرة بدر المذاع على قناة النهار: "حصل تزمت فكري في مصر وده سبب ابتعادي 14 سنة، لانهم مش عايزين واحدة زي ايناس الدغيدي تتكلم، وعندي مشاريع زي الصمت وعصر الحريم ومن 8 سنين، بيتكلم عن الجواري في مصر، وموضوعه يجنن وقد ايه المرأة المصرية من 1800 بتدافع عن حقوقها، ولما ارجع كله يترصد لي ويشوفوا هل هي لسه ايناس الدغيدي ولا خلاص راحت عليها، و ازاي اشتغل مسلسل استلم منه حلقتين وباقي ال30 حلقة استلمهم على الهوا، طيب اخرج ازاى، مش هستنى لما نجم يقول عايز ايناس الدغيدي تيجي تخرجلي، عمري ماعملته مع اكبر النجوم، و مطلبتش من نجيب ينتجلي رغم أنه صديقي، لأن الفنان لازم يبقى عنده كرامة، وانا عندي مواضيع وهما عايزين حاجات لايت انا مبشتغلهاش، واللي عايزني يكلمني".

برنامج "أسرار" تقدمه الإعلامية أميرة بدر على شاشة النهار يومياً خلال شهر رمضان، في الساعة التاسعة والنصف مساءً، تستضيف من خلاله عدد من نجوم الفن والرياضة والسياسة في مصر.

https://fb.watch/rdw8Dyut2I/

المصدر: صدى البلد

كلمات دلالية: ايناس الدغيدى المخرجة إيناس الدغيدي شهر رمضان قناة النهار نجوم الفن موسم الرياض

إقرأ أيضاً:

اليوم بدء فصل الصيف وغدا أشد أيام الحرارة

ويحدث الانقلاب الصيفي عندما تصل الشمس ظاهريًا إلى أقصى نقطة شمال السماء بالتزامن مع وصول الكرة الأرضية إلى نقطة في مدارها.

ويكون القطب الشمالي عند أقصى ميل له نحو 23.5 درجة نحو الشمس، مما ينتج عنه أطول نهار "أطول فترة لساعات ضوء الشمس"، وأقصر ليل في السنة التقويمية.

ويتلقى النصف الشمالي من كوكبنا ضوء الشمس في أقصى زاوية مباشرة في العام، حيث يكون طول النهار أكثر من 12 ساعة شمال خط الاستواء في حين يحدث العكس في النصف الجنوبي من الأرض جنوب خط الاستواء حيث يكون النهار أقصر من 12 ساعة.

الى ذلك قال الفلكي احمد الجوبي: وقوف الشمس الصيفي يوم غد الخميس ٢٠ يونيو ٢٠٢٤ عند الساعة ١١ ليلا و ٥١ دقيقة و ثانيتين ، ليكون بذلك تدشينا لفصل الخريف في اليمن وفصل الصيف عالميا ، وأما نجم الظلم فيبدأ من مغرب يوم الجمعة وهو أشد نجوم الجحر حرارة.

مقالات مشابهة

  • «أطول نهار».. بدء فصل الصيف رسمياً اليوم الخميس 20 يونيو
  • أستاذ علم اجتماع: الأسرة السند الحقيقي للإنسان في الحياة
  • اليوم بدء فصل الصيف وغدا أشد أيام الحرارة
  • فلكية جدة: غداً بداية فصل الصيف 2024
  • عروض مسرحية وإنشاد دينى إحتفالا بعيد الأضحى بثقافة أسوان
  • تخطيط إيه اللي انت جاي تتكلم عليه ؟!!
  • عروض مسرح وكورال أطفال وإنشاد ديني في ثقافة أسوان احتفالا بعيد الأضحى
  • "التربية مش فلوس".. أستاذة علم الاجتماع توجه رسالة للأباء والأمهات
  • مستشار رئيس الجمهورية المكلف بالمديرية العامة للإتصال يزور النهار حاملا تهاني الرئيس تبون
  • عاجل.. أميرة نايف تعلن وفاة والدتها: «اللهم ارحم موتانا»