الأسبوع:
2024-06-12@01:00:40 GMT

«كتلة سودة».. صلاح عبد الله يكشف موقفه من النقاب

تاريخ النشر: 5th, April 2024 GMT

«كتلة سودة».. صلاح عبد الله يكشف موقفه من النقاب

كشف الفنان المصري صلاح عبد الله، العديد من التفاصيل والأسرار الخاصة بحياته الشخصية لأول مرة، وتحدث عن مشاريعه الفنية خلال الفترة المقبلة، وعن علاقته بنجوم الوسط الفني، وذلك خلال استضافته في برنامج «حبر سري» تقديم «أسما إبراهيم»، قناة القاهرة والناس.

تصريحات صلاح عبد الله

أكد الفنان صلاح عبد الله خلال اللقاء، أنه يتمنى العمل مع كريم عبد العزيز وأحمد حلمي، خاصة وأنه لم يقدم معهما أي أعمال فنية سواء في صغرهما أو الآن، قائلا: «نفسي أمثل مع اللى ممثلتش معاهم زي كريم عبد العزيز وأحمد حلمي، وحظي قليل إني ممثلتش معاهم حتى وهما صغيرين».

وأضاف: «وبعد ما قلت هذا التصريح لو جالي شغل مع كريم أو حلمي هعتذر عنه ودي تركيبتي لأني عمري ما قلت نفسي أشتغل مع حد، وأنا بحبهم ولكن ممكن يكونوا مش بيحبوني وصعب يكون في حد في الوسط الفني مش بيحبني».

صلاح عبد اللهرفض صلاح عبد الله للنقاب

ومن ضمن تصريحات «صلاح عبد الله» التي ناقشتها معه «أسما»، تصريحه بشأن رفضه النقاب، فعلق قائلاً: «أنا عارف إن ده هيعمل لي مشاكل مع المتعصبين وممكن بعد كده أتراجع لكن لحد اللحظة اللي نا قاعد معاكي فيها دي، يعني إيه مقدرش أميز الراجل عن ست يعني إيه مقدرش أخد بالي اللي دخل بيتي ده راجل ولا ست ويعني مثلا الكهربا قطعت والدنيا ضلمة وألاقي حد واتخض يعني لأنه كتلة من السواد».

وتابع: «عارف إن ده بيعمل حساسية وهيطلعوا يشتموني والحاجات اللي اتعودنا عليها خلاص بس مش عارف دي قناعتي ولحد دلوقتي بالنسبة النقاب اللي هو كتلة سواد ده مش زي إسلامي والله أعلم، وصعب أوي بنت من بناتي تيجي تقولي هلبس النقاب وهرفض وهتبقى مشكلة وهحاول أقنعها يعني اتحجبي اتحشمي أوي إلبسي الحجاب ماشي إنما كتلة السواد دي لأ وبعدين مش مربي بناتي على كده ملتزمين ومحتشمين ومراتي برضه معاهم بحرية مش فرض ولو هحصل هحاول أقنعها بس بلاش مبالغة يعني ولو حصل هيبقى صعب عليا شوية».

تعرض صلاح عبد الله للنصب

وكشف «صلاح عبد الله» خلال برنامج «حبر سري» عن تعرضه للنصب من قبل شخص يعرفه، قائلاً: «اللي حصل أن حد تقريبًا نصب عليا ومكنتش متوقع أن التركيبة كده وخلاص سلمت أمري لله وعدت سنين طويلة وفجأة قريت خبر وفاته وقضيت ليلة ما يعلم بيها غير المولى عز وجل، ووقتها كنت في أوضتي وفتحت الشباك وكلمت المولى عز وجل وكنت بكلم ربنا بقوله هو منصبش عليا ولا حاجة».

وتابع: «فهمت غلط ومسامحه وأنا اللي فهمت غلط، الراجل استلف مني والظروف مساعدتهوش يرجعها، وكان فيه سنين كتير محصلش تواصل مع بعض من ساعة ما أخد الفلوس، ولم أدع عليه بس زعلت منه وأنا عندي قناعة إن ربنا تقبل دعائي والله أعلم واسمه الغفور والغفار الرحمن الرحيم».

اقرأ أيضاًلجين عمران لـ حبر سري: دخلي من الإعلام ميقضيش لبسي

حبيب غلوم لـ حبر سري: مصر البوابة الحقيقية لأي فنان

المصدر: الأسبوع

كلمات دلالية: صلاح عبد الله الفنان صلاح عبد الله حبر سري صلاح عبد الله حبر سری

إقرأ أيضاً:

ما كنتش بنام من تأنيب الضمير.. نجل هاني الناظر يكشف تعرضه إلى الابتزاز بعد وفاة والده

كتب- محمد سامي:
كشف الدكتور محمد الناظر، نجل الطبيب الراحل هاني الناظر، أنه يتعرض إلى ما وصفه بـ"الابتزاز الأخلاقي"، من قِبل بعض الناس التي تطلب منه أن يكون مثل والده ويرد على استفساراتهم من خلال حسابه عبر "فيسبوك".

ورفض محمد الناظر أن يقوم بدور والده الدكتور هاني الناظر، مؤكدًا أنه لا يملك الوقت الكافي للرد على الناس، وأنه إذا قام بالدور الذي كان يقوم به والده، فإنه سيكون مقصرًا مع والدته وأطفاله وعمله.

وقال الناظر، في منشور عبر صفحته على "فيسبوك": "فيه معلومة حابب أعرَّفها لناس كتير.. أنا مش هاني الناظر، لا كنت في يوم هاني الناظر ولا في يوم ممكن أكون هاني الناظر.. أنا محمد هاني الناظر.. احنا شخصين مختلفين تمامًا، فيه بيننا أشياء مشتركة لكننا مختلفان".

وأضاف محمد الناظر: "فيه ناس كتير بتطالبني بأن أكون هاني الناظر، أعمل اللي كان بيعمله وأقول اللي كان بيقوله وأكتب اللي كان بيكتبه... بس أنا عمري ما هاعمل كده.. لأسباب كتير، كل شخص له ظروفه وحياته اللي بتسمح له بحاجات يعملها وحاجات لا...".

وتابع الناظر: "يعني مثلًا دكتور هاني كان هوايته إنه يقعد يرد على الناس على (فيسبوك)، وده لأنه كان عنده وقت كتير جدًّا قدر يملأه بعمل خير زي ده، بدل مايقعده على قهوة أو يتفرج على ماتش كرة... وده كان عملًا عظيمًا..".

وعبَّر محمد الناظر عن رفضه القيام بدور والده، قائلًا: "بس أنا لو عملت كده عند ربنا أكون غلطان؛ لأني هاكون مقصرًا في شغلي، غير بار بأمي، مهمل لأولادي، مهمل في نفسي وصحتي... لأن ظروفي مختلفة تمامًا..".

وأشار الناظر إلى تعرضه إلى الابتزاز الأخلاقي، قائلًا: "لكن من باب البر به، مكمل في صفحته وبارد على الناس، بس في كل فرصة ألاقي فيها وقت.. الناس بتحاول تبتزني أخلاقيًّا بكلام زي (أبوك كان بيرد لكن انت لأ)، (أبوك كان طبيب الغلابة، لكن انت بتاع شو )، وغيره وغيره".

وأضاف الناظر: "في الأول كنت باتأثر جدًّا بالكلام ده، وما كنتش باعرف أنام من تأنيب الضمير؛ لأني مش عارف أعمل حاجة، وبسبب إني كنت باحاول آجي على نفسي، كل حياتي بدأت تتأثر، وجيت على شغلي وحياتي...".

وقال محمد الناظر: "لحد ما صديق لي اتكلم معايا وقال لي اعمل اللي انت تقدر عليه وسيبك من الناس دي؛ لأن ببساطة الناس دي أنت لا تعني لهم أي شيء غير مجرد أنه عاوز يستفيد منك وخلاص.. الشخص المحترم هيقدر اللي بتعمله، لكن اللي يهاجمك ويبتزك لو سمعته وقصرت في حق نفسك أو أهلك ربنا هيحاسبك...".

وأضاف الناظر: "وفي الآخر أنا هافضل أحاول على قد ما أقدر، أكمل اللي كان بيعمله على قد قدراتي وظروفي فقط، عشان الناس تفضل فاكراه وتدعي له... لكني مش هاستجيب لأي شخص يحاول يبتزني ويطالبني إني أعمل زيه...".

واختتم محمد الناظر حديثه، قائلًا: "حساباتي انا هتفضل حساباتي، باقول فيها رأيي وكلامي وخبراتي أنا، مش هتتحول لحاجة تانية... لأن ببساطة حتى هاني الناظر كان يوميًّا بيتشتم من ناس وكان بيعمل لهم بلوك؛ لأن إرضاء الناس غاية لا تدرك أبدًا...".

مقالات مشابهة

  • عضو اتحاد الكرة يكشف كواليس رفض محمد صلاح تبديله خلال مباراة مصر وغينيا بيساو
  • الفيلسوف "سقراط" بطل العفاريت في حوار خاص لـ"البوابة نيوز".. الفنان أحمد عقل يكشف كواليس الفيلم بعد مرور 33 عاما .. أنا اللي حطيت "لبان الدكر" للنجمة نعيمة الصغير وصوتها راح بسببي
  • محمد صلاح يحسم موقفه النهائي من المشاركة في أولمبياد باريس
  • عملاق التكنولوجيا آبل يكشف النقاب عن ميزات الذكاء الاصطناعي الجديدة في آيفون وأجهزة أخرى
  • ما كنتش بنام من تأنيب الضمير.. نجل هاني الناظر يكشف تعرضه إلى الابتزاز بعد وفاة والده
  • عمرو أديب عن مباراة "مصر - غينيا بيساو": "أخدنا النقطة وجالنا نقطة"
  • إريكسن يكشف عن موقفه من الانتقال إلى دوري روشن
  • بعد تصريحات أنشيلوتي.. ريال مدريد يكشف موقفه من المشاركة في مونديال الأندية
  • محمد صلاح العزب يكشف لـ «الأسبوع» حقيقة تحضير مسلسل «سفاح التجمع»
  • عزيز الشافعي يكشف تفاصيل أغنية "زينة العرايس" لـ شيرين عبد الوهاب