كشف أمير مرتضى منصور، المشرف السابق على الكرة بنادي الزمالك عن علاقته بوالده مرتضى منصور خلال رئاسته للزمالك، قائلا: "أنا  فخورإني لولا مرتضي منصور مكنتش معروف وكنت هكون عادي.. وجزء من شخصيتي  شكلها مرتضي منصور رباها وعلمها.. ولكن لو أنا كنت موجود لوحدي فى الزمالك؛ بالتأكيد كنت هدير بطريقة مختلفة”.

أمير مرتضى منصور يعلق على منعه من دخول الزمالك (فيديو) أمير مرتضى يعلق على أزمة كهربا مع الزمالك (فيديو)


وأضاف أمير مرتضى منصور، المشرف السابق على الكرة بنادي الزمالك، خلال حواره ببرنامج “أسرار” المذاع عبر فضائية “النهار”، مساء اليوم، إنه لا يفضل الرد على الشائعات التي توجه له، والتركيز فقط على عمله، ويحترم حتى خصومه، ويراهن على أن من هو أمامه هو من سيتراجع".

كان فيه مستشارين يحبوا يسخنوه

وتابع  أمير مرتضى منصور،: “عيوب مرتضي منصور فى الإدارة هو أن الصراعات مع ناس مالهومش لازمة للجدال معهم من الأساس.. والعيب الآخر إنه شخصية بيحب يعمل كل حاجة بإيده.. فهو لديه مركزية في الإدارة.. وهناك مستشارين كانوا يعملون معه محترمين بنسبة 50%.. والآخرين مكنوش تمام؛ علشان كانوا بيسخنوه، لأنه كان بيحب يسمع”.

وعلق أمير مرتضى، خلال استضافته ببرنامج "أسرار" مع الإعلامية أميرة بدر المذاع على قناة النهار:، عن توليه منصبه في نادي الزمالك قائلًا: "انا طيب وشرير في نفس الوقت وبيطلع ده مع اللي يستحق، موضوع اني كنت ظابط او محامي وماليش علاقة بالكورة، ده موجود في كل العالم، وعندنا معظم اللي بيلعب كورة مبيهتموش بالدراسة، وده هنا وبرا مصر، والاساطير كلها كده، امثلة محمد صلاح وكريستيانو مثلًا، دول مانعرفش خريجين ايه، لكن أساطير في مجالهم، ومفروض يكون فيه حد متعلم كويس يدير، وهتلاقي المعادلة دي موجودة اوي في الهاند بول، معظمهم خريجي هندسة وطب".

الكورة  بتاخد من التعليم

وأضاف  أمير مرتضى: "الكورة بقى هي اللي  بتاخد من التعليم، وأنا كنت من ناشئين الزمالك ونفس جيل شيكابالا، وكنت لعيب شاطر، لكن كان عليا ضغوط كبيرة، وده بسبب ان والدي كان نائب رئيس الزمالك، وده كان ضغط عليا لأن الكل عارف ان ابويا رقم 2 في النادي، وكنت هتعامل معاملة خاصة سواء إيجابية او سلبية، وده أثر عليا".

 

وتابع  أمير مرتضى: وأنا في النادي مكنتش معني بقصة الانتخابات، ودايمًا كنت أحب أبعد عن الحتة الاجتماعية، ببعد عنها، لأني عارف ان في يوم من الأيام هتحط فيها، سواء انتخابات أو منصب في النادي، وساعتها أنا كنت معني أكتر بالكورة".

المصدر: بوابة الوفد

كلمات دلالية: أمير مرتضي الزمالك مرتضى منصور رئيس الزمالك الانتخابات أمیر مرتضى منصور

إقرأ أيضاً:

أمير عزمي مجاهد: لاعيبة الدوري بتتعذب في المباريات بسبب الجو

علق أمير عزمي مجاهد لاعب ومدرب الزمالك على خوض اللاعبين مباريات الدوري المصري الممتاز في ظل الموجة الحارة التي تشهدها جمهورية مصر العربية من يوم الخميس الماضي.

إقرأ أيضاً..

أمير عزمي: نهضة بركان سيلجأ للدفاع بقوة أمام الزمالك في الإياب

وكتب أمير عزمي مجاهد عبر حسابه الرسمي على “ مصة إكس ”:"الاعيبة المصرية بتتعذب في المباريات درجات الحرارة عالية  بجد اللي بينظم المباريات وبيحط المواعيد دي لازم تراعي أن الاعيبة دي بشر  بجد شي سخيف  جدا".

وكان الزمالك خاض مباراة أمام سيراميكا كليوباترا أمس الجمعة على استاد المقاولون العرب والتي انتهت بفوز الأبيض بهدفين لهدف ، فيما لعب الأهلي أمام فاركو في اللقاء المؤجل من الجولة الـ11 من عمر مسابقة الدوري الممتاز، وفاز به الأحمر بنتيجة 2-1.

مقالات مشابهة

  • أمير عزمي مجاهد: لاعيبة الدوري بتتعذب في المباريات بسبب الجو
  • الزمالك يكشف لـ«الأسبوع» تفاصيل آخر مكالمة مع سامسون قبل هروبه
  • تهديد بشكوى النادي.. نجم الزمالك يورط مجلس حسين لبيب
  • عاجل.. رحيل نجم الزمالك قبل نهاية الموسم
  • أوربان ينتصر. المجر لن تشارك في مهمة الناتو في أوكرانيا
  • المدير التنفيذي لنادي الزمالك يكشف خطة تطوير النادي.. وآخر تطورات أزمات الأبيض
  • ويستهام يتعاقد مع البرازيلي الشاب لويس جيلهيرم
  • عيوب الأضحية.. الأزهر للفتوى يوضح
  • منصور بن زايد: إنجاز «مانشستر سيتي» يرسخ صدارته أوروبياً وعالمياً
  • منصور بن زايد يستقبل عددا من مسؤولي نادي مانشيستر سيتي لكرة القدم