حرصت الإعلامية نوليا مصطفى أن تحضر العرض الخاص لفيلم "ليلة العيد" بطولة يسرا وسيد رجب ونجلاء بدر وعدد آخر من النجوم وذلك في أحد سينمات مدينة 6 أكتوبر وكان للفجر الفني لقاء معاها لتحدثنا عن حضورها وعن أمور آخرى تخص قصة الفيلم.

حيث كشفت عن سبب حرصها على الحضور وقالت: "لازم أحضر علشان الحاج أحمد السبكي طبعًا، أنا اشتغلت معاه عملين السنة اللي فاتت وكمان استاذ سامح عبدالعزيز اشتغلت معاه عملين بالإضافة إلى أنه بيضم نخبة كبيرة للفيلم من النجوم، وعلى رأسهم الفنانة الجميلة يسرا وكمان الفيلم فيه حتة ثورة النساء دي فعايزة أشوف إيه القصة، يعني في شغف وفضول كده" 

وعن إمكانية مناقشة الفيلم لقضايا آخرى غير القضايا الملموسة والمعروفة فقالت: " في قضايا كتير جدا جدا جدا، الستات عندهم مشاكل كتير قوي قوي قوي لو روحتي محاكم الأسرة هتشوفي العجب ومن غير ما حكم لسه يعني أنا ممكن أبقى شايفة إن أنا عندي مشكلة كبيرة أقعد مع واحدة تقول لي حاجة بيجي لي صدمة اصلًا وبحمد ربنا طول الوقت"

نوليا: "الستات قادرة وإن كيدهن عظيم"

أما عن رأيها في أن الستات قادرة أم ضعيفة فقالت نوليا: "  ده إحنا غلابة، ده إحنا غلابة أوي أوي، بصي الست عظيمة جدًا ولما بتحب تعمل حاجة وتعمل ثورة بتعمل الثورة.

وبتنقلب على كل حاجة وعلى أي وضع يعني هي مش حاباه خصوصًا لما يضغط عليها أوي زي أي بني آدم في الدنيا" 

وأكملت ضاحكة: "هو أنتم عشان بتشوفوها غلبانة يعني تقوموا تضغطوا عليها؟ لا بقى، ده إحنا بقى مش عايزين نقول لكم لما بنقلب قلوبنا وحشة ازاي؟ إن كيدهن عظيم برضو"

نوليا تكشف عن رأيها في التريندات على الساحة الفنية

كما حرصت نوليا أن تكشف رأيها في التريندات على الساحة وخاصة تريند ليلى عبد اللطيف وقالت: " مبصدقش في الحاجات دي كذب المنجمون ولو صدفو يعني إيه عشان أقول أه ده هيحصل طلاق فحصل طلاق
لا، لا، لا، خالص، ما بقتنعش بالكلام ده مثلا الفضول مميت  فأي بني آدم هيكون عايز يعرف قبل ما ييجي في إيده طبعًا بس أنا أصلًا مش فضولية خالص يعني لو درجي مفتوح قدامي مفتوحأنا ما أشدوش ولا أعرف فيه إيه. يعني ما أدعبسش فيه ما عنديش الحتة دي الحمد الله".


أحداث الفيلم ليلة العيد

ويتحدث الفيلم عن قهر المرأة بشكل عام، وتدور أحداثه في يوم واحد، ما بين يوم الوقفة وأول يوم العيد، من خلال معاناة عدة سيدات يعشن على جزيرة ما، وتتعرض السيدات لعدة مشاكل وأزمات بسبب عدم تفهم بعض الرجال لحقوقهن، ومن أبرز القضايا المثارة العنف ضد المرأة، زواج القاصرات، ختان الإناث وغيرها من القضايا

أبطال فيلم ليلة العيد

فيلم ليلة العيد يشارك فيه عدد كبير من الفنانين من بينهم يسرا وغادة عادل وريهام عبد الغفور وعبير صبري ونجلاء بدر وهنادي مهنا وسيد رجب وسميحة أيوب وأحمد خالد صالح وعدد أخر من الفنانين وهو من تأليف أحمد عبدالله وإخراج سامح عبد العزيز.
 

المصدر: بوابة الفجر

كلمات دلالية: نوليا مصطفى ليلة العيد أبطال فيلم ليلة العيد العرض الخاص لفيلم ليلة العيد

إقرأ أيضاً:

الست دي بتتعافى| مفيدة شيحة تدافع عن شيرين عبد الوهاب

في تعليق جريء خلال برنامج "الستات" على قناة النهار، خرجت الإعلامية مفيدة شيحة عن صمتها لتعبّر عن استيائها الشديد من حالة الهجوم المستمر والانتقادات القاسية التي تتعرض لها الفنانة شيرين عبد الوهاب، خاصة بعد ظهورها الأخير في مهرجان موازين، كما دعمت شيرين بقوة، وناشدت الجمهور ووسائل الإعلام بمزيد من التعقل والرحمة، مؤكدة أن ما يحدث ليس نقدًا، بل "اغتيال معنوي".


عبّرت مفيدة شيحة عن دهشتها من الإصرار المستمر على مهاجمة شيرين في كل مناسبة، قائلة: "مش عارفة ليه الناس مش عايزين يسيبوها في حالها؟"، مؤكدة أن بعض الجماهير يبدون محبة ظاهرية لشيرين لكنهم في الحقيقة يثقلون عليها بالانتقادات التي تفوق التحمل، مضيفة: "أنتم بتحبوها بس بتموتوها بالراحة".

وأكدت مفيدة شيحة أن شيرين ليست الوحيدة التي تستخدم تقنية "البلاي باك" في حفلاتها، مشيرة إلى أن هذا أمر شائع في الحفلات الكبيرة، بل يُعتبر تقنيًا مقبولًا في بعض الأغاني التي تحتاج لتفاعل معين أو لا يمكن أداؤها بشكل حي بالكامل.

 
وتساءلت: "هو العادي إن الفنان يطلع يغني لايف؟ طب ما في ناس كتير بيغنوا بلاي باك، ليه بنهاجم شيرين بس؟".

مفيدة شيحة: 30 يونيو يوم الفخر والأمان لكل المصريينليلة جميلة.. وكسبت ابن رائع.. ماذا قالت مفيدة شيحة عن حفل زفاف ابنتها

أبرز ما شددت عليه مفيدة شيحة هو أن شيرين عبد الوهاب تمر بمرحلة تعافي، وهذه المرحلة تستوجب الدعم لا الهجوم. وقالت: "احنا ناسيين إن البنت دي بتتعافى.. يعني كل حاجة ليها تمرين. دي أول مرة تطلع فيها على المسرح من فترة طويلة، طبيعي تكون متوترة أو تلجأ للبلاي باك".

وأضافت مفيدة شيحة أن الجمهور لم يظهر أي تقدير لجهود شيرين في العودة للغناء مجددًا، رغم أنها لم تخطئ في الحفل وقدمت أداءً محترمًا، داعية الجمهور إلى تشجيعها بدلًا من إحباطها. وتابعت: "ارحموا البنت.. ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء"

لم تتردد مفيدة شيحة في التعبير عن إحباطها من التكرار المؤلم لردود الفعل السلبية تجاه شيرين، قائلة بمرارة: "ما تيجوا نخلص من شيرين عبد الوهاب؟ لو هي مضايقاكم كده قوي، نطلع نعدمها في ميدان عام؟". هذه الجملة المؤلمة كشفت عن حجم الضغوط التي تواجهها النجمة المصرية، وأثارت تعاطفًا واسعًا على مواقع التواصل.

أكدت مفيدة شيحة أن ما تتعرض له شيرين تجاوز حدود النقد الطبيعي، ليصل إلى التنمر والاغتيال المعنوي، : "ده مش نقد.. ده مش بس قسوة، ده تحطيم لنفسية إنسانة بتمر بظروف صعبة". وأضافت: "كل مرة تطلع فيها شيرين، الناس بتلاقي فيها حاجة سلبية يهاجموها عليها. غنت؟ ليه بلاي باك، عملت فيديو؟ ليه فاضية. اختفت؟ ليه مش بتشتغلي؟".

في ختام تعليقها، وجهت مفيدة شيحة دعوة إنسانية لكل من يتابع شيرين، بأن يتحلوا بالتحضر والرحمة، قائلة: "شيرين مش بس صوت، شيرين كيان مصري وعربي، ومينفعش نفضل نهد فيه بدل ما ندعمه". 
وكررت مطالبتها بإعطاء شيرين فرصة حقيقية لتعود كما كانت، مؤكدة أن دعم الفنانين في أزماتهم مسؤولية مجتمعية، وليست رفاهية

طباعة شارك مفيدة شيحة شيرين عبد الوهاب برنامج الستات

مقالات مشابهة

  • بلاغ من سيدة بورسعيد المعتدى عليها من سائق تاكسي للنيابة العامة| مستند
  • امتداد الحرائق في وادي الباصور بريف اللاذقية إلى جبلي الأكراد والتركمان وفرق الدفاع المدني تعمل على السيطرة عليها
  • ثروت الخرباوى عن ثورة 30 يونيو : كنت متأكد أن حكم الاخوان كان سينكشف سريعا للمصريين بسبب عقائدهم الزائفة
  • مصطفى شردى عن 30 يونيو : كنت بفكر بالهجرة .. والمصريين مكنش بيهمهم أى تهديد من جماعة الاخوان
  • مستقبل وطن: 30 يونيو أعادت الهوية الوطنية ومهدت الطريق لدولة عصرية
  • الست دي بتتعافى| مفيدة شيحة تدافع عن شيرين عبد الوهاب
  • عزة مصطفى عن ذكرى 30 يونيو: الشعب المصرى قرر أنه مينفعش يحكمه مرشد وخونة
  • في ذكرى ثورة 30 يونيو العظيمة.. «مصطفى بكري»: مصر عادت للمصريين وسنمضي للأمام
  • الدعاء كنز يعود عليك بنعم عظيمة.. تعرف عليها
  • «مدبولي» يُهنئ الرئيس السيسي بذكرى ثورة 30 يونيو المجيدة