متابعة بتجــرد: فوجئ متابعو ريم طارق طليقة مؤدي المهرجانات الشعبية حسن شاكوش بقيامها بحذف الفيديو الذي كانت نشرته له وعلقت عليه باعتذار، ثم نشرها فيديو آخر لها فجَّرت خلاله مفاجأة حيث نفت كل ما قالته عن اتفاقهما الذي أعلناه قبل بضعة أيام، وهو إنهاء جميع المشاكل بينهما، وحصولها على جميع مستحقاتها.

ونشرت ريم على خاصية القصص المصورة الملحقة بحسابها الخاص بـ”إنستغرام” مقطع فيديو قالت فيه: “أنا عاملة الفيديو ده علشان أوضح الفيديو اللي انتشر على السوشيال ميديا إني خدت حقوقي فكان إجباري عليَّ إني أعمل الفيديو ده علشان حقوقي، وفعلاَ عملت الفيديو علشان أخد حاجتي”.

وتابعت : “هارجع وأقول إن مفيش صلح حصل وكل اللي حصل كان فيلم ولعبة عليا”.

ثم خرجت ريم خلال بث مباشر عبر حسابها على “إنستغرام” قالت فيه: “مفيش حاجة اتحلت والقضايا زي ما هي، إحنا كنا بنبين للناس إن الموضوع خلص ولا أكتر ولا أقل، الاتفاق كله تم في التليفون مع الناس المحترمة اللي كانت هتحللنا الموضوع، هو ده استدرجني إني أعمل الفيديو مقابل يديني حاجتي، من الواضح إن مفيش حاجة هتخلص، أنا مقولتش أنا آسفة لحد، أنا قولت أنت إنسان كويس ومحترم إنك وافقت تديني حاجتي”.

وتابعت: “أستاذة رضوى الشربيني قالت أنا آسفة يا حسن هي ممكن عشان هي هاجمته بس إنتي لما وقفتي معايا مكنتش خدت حاجتي كنت خرجت من البيت الساعة 8 الصبح، بعد 5 شهور وبعد ما خدت الحاجة مستكترة عليا إني خدتها؟! والله هو ده المفروض كان يتعمل وده الحاجة الوحيدة اللي المفروض كانت تتعمل إني أعمل فيديو عشان آخد حاجتي وعملته قبل ما أخدها”.

وأضافت: “اعتبر الاتفاق اللي ما بينا متمش، واحنا كده كده متنازلناش عن القضايا، وبما إنك رجعت في اتفاقك فأنا رجعت في اتفاقي واعتبر إن مفيش صلح حصل، طالما عاجبك اللي حصل في الإعلام، أنا قولت في الفيديو محترم إنه إدالي حاجتي مش محترم إنه كان متجوزني، مفيش حاجة اتحلت واعتبروا إن مفيش حاجة اتحلت ولا هتتحل القضايا لسة شغالة مخلصتش، أي حاجة قولتها في برنامج أو أي مكان عندي دليل بيها أنا مكذبتش.

واستكملت ريم طارق: “بس أنا اتفقت مع ناس ومع رجالة وطلعت قد كلمتي وهو طلع مش قد كلمته دي بتاعته، للأسف وثقت فيه تاني، كنا المفروض نعمل الفيديو بعد ما كل حاجة تخلص بس هو نزل الفيديو عشان السوشيال ميديا تهدى بس ده مش هيكون على حسابي، كل ما هتفكر تستفزني كل ما هتضطرني إني أعمل حاجة، لو سمحت مترجعش في كلامك؛ لأن في الآخر أنت اللي هتزعل مش أنا، أنت ضحكت عليّا وخليتني أعمل الفيديو مقابل آخد حاجتي، فإحنا حاولنا نصلح، مفيش صلح واعتبر إن كل كلمة اتقالت خلصت وأنا رجعت في اتفاقي.

واختتمت طليقة حسن شاكوش، حديثها قائلةً: “لأني مش أرجل منك والفيديو هيتمسح ولا كأني عملت حاجة والحمد لله إني خدت الحاجة اللي كانت في البيت، أنت مش عايز الموضوع يخلص أنا معنديش مشكلة إنه ميخلصش عادي، أنا مخدتش حقوق مادية، لسه القضايا متنازلناش عنها، هو حب إن السوشيال ميديا تهدى فنزل الفيديو بتاعي”.

main 2023-09-10 Bitajarod

المصدر: بتجرد

كلمات دلالية: مفیش حاجة

إقرأ أيضاً:

نقيب الفلاحين: مفيش لحمةحمراء مذبوحة حاليا بـ 150 جنيه إلا لو كانت "وقيع"

قال حسين عبدالرحمن أبوصدام نقيب عام الفلاحين، إن اسعار اللحوم البلدي المذبوحه حالياً تتراوح بين 300 جنيه إلى 450 جنيه حسب نوع وجودة اللحوم، وسعر اللحم القائم يتراوح ما بين 150 الي 250 جنيه حسب نوع وعمر الذبيحه، لافتاإلى  أن معظم المتابعين يخلطون ما بين سعر اللحوم الحيه وسعرها مذبوحه عند الجزار.

ارتفاع اسعار اللحوم

وأضاف عبدالرحمن أن اللحوم الوقيع انتشرت بشكل كبير هذه الأيام بسبب ارتفاع اسعار اللحوم وان هذه اللحوم هي لحوم غير صالحه للاستهلاك الادمي  تتسبب في كوارث صحيه،
فهي لحوم لحيونات مريضه أو نافقه غالبا ما تباع لاصحاب المطاعم معدومي الضمير ويشارك في انتشارها المربي الذي يبيعها لتقليل خسائره حيث تنتشر هذا التجارة ومعروف كل تجارها ويتم الاتصال بهم بعد وقوع الذبيحه علي الارض ومنها انتشر المثل "العجل وقع هاتوا السكين " ويشتريها التاجر بثمن بخس وهذه اللحوم خطر كبير علي صحة مستهلكيها

وناشد ابوصدام المواطنين عدم شراء اللحوم إلا من الأماكن المضمونه والمختومه بالاختام السليمه وأن تكون لون اللحوم وشكلها طبيعي ورائحتها غير متعقنه وتكون متماسكه خاليه
من أية  عيوب.

انفوجراف وفيديو.. أنشطة وجهود مديريات الزراعة والطب البيطري خلال أسبوع


كما طالب الجهات الرقابيه بتشديد الرقابه على تجار الوقيع حيث أنهم معروفين معرفة واضحه في كل مكان وزيادة حملات التفتيش علي الجزارين والمطاعم المعروفين ببيع واستخدام هذه الانواع من اللحوم غير المصرح بها والتي تؤدي لكوارث صحيه للمتسهلكين

وأكد أبوصدام أن اللحوم الوقيع غالباً ما تكون حيوان مريض تم إعطائه ادويه ومضادات حيويه لعلاجه مما يزيد من الأخطار الصحيه لمستهلكها 
 

الزراعة تواصل دعمها للمنتفعين من مشروع التجمعات الزراعية في سيناء

ولفت إلى أن اغلبية المربين يعرفون جيدا تجار الوقيع وأن تجار الوقيع يعرفون جيدا الجزارين والمطاعم التي تشتري هذه اللحوم وان المواطن العادي يصعب عليه معرفة صحة اللحوم من عدمه خاصة إذا كانت مفرومه أو مطهيه أو مختومه باختام مزوره  وان القضاء علي هذه التجاره يحتاج لتشديد العقوبه علي من يشتري أو يبيع أو يشارك في بيع  اوشراء هذه اللحوم الضاره مع اراده حقيقه من المصريين حكومة وشعبا لواد هذه التجاره الخبيثه.

مقالات مشابهة

  • مصادر دولية تفجر مفاجأة مدوية: مقتل عشرات الخبراء الإيرانيين في ضربة مباغتة باليمن
  • هل يمكننا إعادة نمو أسناننا؟.. دراسة يابانية تفجر مفاجأة
  • مصر تطالب جنودها بالرد وتحذر إسرائيل بأنها لن تتردد ”عسكريا”.. صحيفة عبرية تفجر مفاجأة!
  • بيان مسيرات “مع غزة.. تصعيد مهما كانت التحديات” (إنفوجرافيك)
  • عصام صاصا يبرر عودته للغناء.. «عليا أقساط ومستني قضاء ربنا»
  • أمريكا تفجر مفاجأة بشأن ‘‘خارطة السلام السعودية’’ وتعلنها صراحة: الحكومة اليمنية لن توقع عليها!!
  • ظهور سلاح جديد ومصادر عسكرية تفجر مفاجأة بشأن أسباب سقوط ”الطائرة الأمريكية المسيرة” في أجواء مأرب
  • حمو بيكا يوجه رسالة للمتنمرين على صورته بهذه الطريقة
  • “بتصرف طفولي” .. نيمار ينتقم من سيارة رينان لودي .. فيديو
  • نقيب الفلاحين: مفيش لحمةحمراء مذبوحة حاليا بـ 150 جنيه إلا لو كانت "وقيع"