الفن واهله، رامي صبري عن أغنية يمكن خير أنا عاملها في 2013 بعد الثورة،حل الفنان رامي صبري مساء أمس ضيفًا على برنامج أجمد 7 الذي تقدمه الإعلامية جيهان .،عبر صحافة مصر، حيث يهتم الكثير من الناس بمشاهدة ومتابعه الاخبار، وتصدر خبر رامي صبري عن أغنية يمكن خير: أنا عاملها في 2013 بعد الثورة ، محركات البحث العالمية و نتابع معكم تفاصيل ومعلوماته كما وردت الينا والان إلى التفاصيل.

رامي صبري عن أغنية يمكن خير: أنا عاملها في 2013 بعد...

حل الفنان رامي صبري مساء أمس ضيفًا على برنامج "أجمد 7" الذي تقدمه الإعلامية "جيهان عبد الله" عبر قناة "نجوم إف إم" وتحدث رامي صبري خلال الحلقة عن كواليس أغنية يمكن خير وموعد عملها لأول مرة وفكرة تأخيره في طرحها.

وتحدث رامي صبري عن من هو العنصر الأهم في عمل الأغنية فعبر عن رأيه قائلًا: "أنا من وجهة نظري الشاعر ده هو 60% من التراك الشاعر هو اللي بيودي الكلام وهو اللي بيودي كل حاجة هو المهم هو الكلام والشاعر أحمد على موسى هو  شاعر مش قليل ده شاعر كبير جدًا جدًا جدًا وعمل ليا اغاني تاريخ حياتي فيه 30 /35 تراك هو عاملهم ليا وكلهم كسروا الدنيا (غمضت عيني، جوايا هتعيش، لما بيوحشني، يمكن خير، فاكر زمان) كتير كتير".

رامي صبري رامي صبري عن اغاني احمد علي موسي: بحب الشغل معاه وبتفائل بيه

وكشف رامي صبري عن كواليس تعاونه مع أحمد علي موسى، قائلًا: "موسى شاعر كبير جدًا وأنا بموت فيه وبحب الشغل معاه وبتفائل بيه واغانيه كلها بتمس القلب على طول عنده الحتة دي موهبه سبحان الله شاعر محترم بجد يعني".

وتابع حديثه عن كواليس نجاح أغنية يمكن خير؛ مؤكدًا على أن النجاح الكبير الذي حققه من خلالها هو مجرد توفيق من الله،قائلًا: "يمكن خير لحد من أسبوعين كانت رقم 1 قعدت 4 شهور رقم واحد يعني ينزل حد تفضل رقم واحد وهو رقم 2 أو يطلع هو 1 وتنزل رقم 2 وترجع تاني تكون رقم 1، وده سبحان الله طبعًا ده ربنا وتوفيق من عند ربنا لأن إحنا بنشتغل كلنا وبنتعب كلنا أنا والشاعر والملحن والموزع، أنا كمطرب وكل الناس وبنبقى مش عارفين أي التراك اللي ممكن يعمل كده، أنا عاملها الأغنية دي كان في سنة 2013 بعد الثورة".

رامي صبري 

وأضاف قائلًا: "أنا بعمل على طول أغاني أنا بلحن على طول أنا وزمايلي (تامر حسين، أحمد على موسى، كل الشعراء اللي بيشتغلوا معايا أصحابي وبنشيل دائمًا الأغاني والأغنية بتطلع في وقتها، أنا بحب جدًا في المقاسيم أنا لما باجي اعمل مقسوم بحب أعمل مقسوم جديد مش مقسوم عادي مكنتش عارف لسه أعملها الشكل الموسيقي اللي يليق بيها كأغنيه علشان تنزل في الوقت ده".

رامي صبري 

واختتم حديثه قائلًا: "سنة ٢٠١٤/٢٠١٥ اديتيها لموزعين وموزعين كويسين جدًا بس كلهم عملوها العادي، فهي كانت أغنيه بالنسبالي أنا شايفها أغنية فظيعة كلامًا ولحنًا وهي ف الغنى هتبقى حلوة جدًا وشكل جميل والناس بتحبه والمقسوم الدرامي لأن دائمًا الناس بتستغرب حتى لما عملوا عليها فيديوهات على تيك توك فيها رقص ليه لأن هي مقسوم دراما، هي الأغنية دراما في الكلام واللحن كمان مائل للدراما أكتر ولكن الشكل التوزيعي هو ممكن يرقص عادي علشان كده هي بقت تريند أكتر وجايبه فوق الـ 200مليون وفي منها100مليون على تيك توك بسبب الرقص، وأنا بحب أعمل شكل موسيقى تقريبًا محدش بيعمله اللي هو أسمعك أغنية دراما بس تخليك تتهز زي حياتي مش تمام".  

 

تفاصيل أغنية "يمكن خير"

الجدير بالذكر أن أغنية "يمكن خير" تنتمى إلى نوعية الأغاني الدرامية الحزينة، ويعبر فيها رامي صبري عن حزنه بعد فراق حبيبته، ثم ينتقل إلى فترة النسيان والتأقلم على عدم وجودها واستكمال حياته.

وأغنية "يمكن خير" من كلمات أحمد على موسى ومن ألحان رامي صبري وتوزيع وميكس ماستر طارق توكل.

رامي صبري كلمات أغنية "يمكن خير"

وتقول كلمات الأغنية:-

ولا وقته اننا نتحاسب ولا وقته إني ألوم ولا اعاتب إيه إيه هيفيد

على اد ماقلبي وجعني وانا شايفك جاي تودعني وماشي ماشي بعيد يمكن خير ومين يندم على اللي يبيع سنين ويهد أحلامه في يومين ويبيع اوام هنساك واعيش واهو حب راح وخلاص مفيش لهواك مكان ميهمنيش خلص الكلام ولا وقته اننا نتحاسب يمكن خير عشان كان لازم ابعد من زمان انا وانت ميسعناش مكان والبركة فيك موضوعنا مات مبقاش خلاص في معجزات وبلاش نقلب في اللي فات راح عليه.

المصدر: صحافة العرب

كلمات دلالية: موعد عاجل الدولار الامريكي اليوم اسعار الذهب اسعار النفط مباريات اليوم حالة الطقس

إقرأ أيضاً:

تامر حسني يطلق حفل "Jukebox" بتصويت الجمهور: إنت اللي هتختار كل حاجة!


في تجربة فنية فريدة من نوعها، يستعد النجم تامر حسني لإحياء حفل استثنائي يوم 23 مايو الجاري في أحد مولات التجمع الخامس، تحت عنوان "Jukebox"، وهو الأول من نوعه في الوطن العربي والشرق الأوسط، حيث يمنح الجمهور كامل السيطرة على تفاصيل الحفل، من اختيار الأغاني حتى طريقة أدائها.

وأعلن تامر عن إضافة أغنيته الشهيرة "يا تاعبني" لقائمة الأغاني المرشحة للغناء، وطلب من جمهوره عبر مقطع فيديو نشره على حسابه الرسمي بـ "فيس بوك"، التصويت على طريقة تقديمها بين نسختين: Classic أو Unplugged، في خطوة غير مسبوقة تقربه أكثر من جمهوره.

ويواصل حسني يوميًا فتح باب التصويت على عدد من الأغاني الأخرى، وكان آخرها الاختيار بين "ناسيني ليه" و"Come back to me"، والتي أشار إلى أنه سيقدمها بطريقة "الشعبي"، في مزج مثير بين الطرب المعاصر والأنماط الشعبية.

وظهر تامر في كواليس الحفل داخل الفيديو بملابس متنوعة تعكس أنماط موسيقية مختلفة مثل الجاز، البوب، التكنو، وحتى الشعبي، مشيرًا إلى أن تنوع الأزياء يعكس تنوع الحفل نفسه، وكتب تعليقًا طريفًا: "من خلف كواليس حفل Jukebox.. وركزلي على القفلة!"

بهذا الشكل، يبدو أن تامر حسني لا يستعد فقط لحفل غنائي، بل لتجربة موسيقية تفاعلية غير تقليدية، يكتب الجمهور تفاصيلها لحظة بلحظة.

 

مقالات مشابهة

  • هيئة الكتاب تُعيد إصدار مسرحية «الناس اللي فوق» لـ نعمان عاشور
  • تأزيم الأزمات وتعقيد المشكلات
  • إيمان بطمة تطلق أغنية فلسطين حرة.. صوت مغربي يتحدى الصمت
  • بالسعر والمواصفات.. أفضل طلمبة بنزين تشتريها لو اللي عندك عطلت
  • تامر حسني يطلق حفل "Jukebox" بتصويت الجمهور: إنت اللي هتختار كل حاجة!
  • رامي صبري عن عائلة أصالة: عشرة جميلة واللي يفرحهم يفرحني
  • أخبار الفن| زفاف رامي عاشور.. كوميديا محمد ثروت وتامر حسني.. رد سلاف فواخرجي
  • رامي صبري: عائلة أصالة هي عيلتي التانية.. والفرحة فرحتي
  • شيفروليه أفيو مستعملة بـ 350 ألف جنيه
  • بحضور نجوم الفن.. رامي صبري يُشعل حفل زفاف نجل شقيقة أصالة