علمتنا معنى الرحمة والإيثار| طفلة الشيبسي حديث المصريين.. ماذا قال والد هايدي عنها ؟
تاريخ النشر: 26th, August 2025 GMT
طفلة الشيبسي .. طفلة صغيرة بتعلّمنا درس كبير في الإنسانية.. شافت محتاج رجعت كيس الشيبسي وأدته الـ ٥ جنيه .. "البسمة الحقيقية مش في اللي عندنا لكن في اللي نقدمه للآخرين".
بهذه الكلمات تناولت صفحات السوشيال ميديا قصة الطفلة هايدي، والتي اشتهرت بـ طفلة الشيبسي، بعد موقف إنساني نبيل، تراجعت فيه عن شراء كيس شيبسي عندما رأت رجل مسن فمنتحه 5 جنيهات وآثرته على نفسها.
تسجيل الكاميرات أمام محل سوبر ماركت أظهر الطفلة هايدي طفلة الشيبسي في الفيديو وهي تُعيد كيس "شيبسي" إلى صاحب محل تجاري، مفضلة الاحتفاظ بثمنه لتمنحه لرجل مسن يجلس في الشارع.
بـ 60 ثانية وكيس شيبسي | طفلة تجتاح السوشيال ميديا لسبب مذهل
الأوقاف تطلق برنامجًا صيفيًّا للأطفال بالإسكندرية لتعزيز القيم الدينية والثقافية
ولقي التصرف تفاعلًا واسعًا من رواد السوشيال ميديا، الذين أشادوا بما قامت به الطفلة، معتبرين أن ما فعلته يعكس قيم الإنسانية والتربية على العطاء منذ الصغر.
إشادة كبيرة على مواقع التواصلوبدأ رواد السوشيال ميديا ومستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، مشاركة الفيديو بكثافة عبر صفحاتهم الشخصية، ومنهم من كتب عبارات يشيد فيها بتربية الطفلة ومدى حُسن أخلاقها وجميل صنيعها.
“يسلم اللي رباكي”.. بهذه الكلمة أشاد الكثيرون بما صنعت الطفلة وإيثارها الرجل المسن المحتاج على نفسها حيث لم يكلفها الأمر سوى الاستغناء عن “كيس شيبسي” قيمته 5 جنيها، لتمنحها للرجل المسن وتغادر دون ضجيج.
وكتب أحدهم: "يسلم اللي ربى يسلم اللي علم ، لقطة عفوية لطفلة مصرية قلبها مليان خير ومحبة للجميع ، تسببت في اجتياح السوشيال ميديا مع ملحمة من التعاطف والإعجاب بسلوك الطفلة ، والتي فضلت استرجاع كيس الشيبسي وأعطت الخمسة جنيهات التي كانت تمتلكها لعابر سبيل بعدما نظرت في وجه ورأت إنه يحتاج إلى الأموال أكثر من احتياجها لتناول كيس الشيبسي".
طفلة الشيبسي.. التريند اللي يستحقوقال أحدهم في وصف المشهد: دي هايدي .. طفلة جميلة .. راحت تشتري شيبسي وبعد ما جابته لقت شخص بيشحت .. رجعت كيس الشيبسي وادته الخمسه جنيه اللى معاها.
جري صاحب السوبر ماركت وراها علشان يديها الشيبسي رفضت وقالتله " بابا ربنا يخليه ليا مش حارمني من حاجة" ... ونعمه التربية ياهايدي يابخت ياوالدها عندك بنت تشرف أهو انتى اكتر شخص يستحق يبقى ترند".
ولم يكن رد فعل والد الطفلة هايدي على انتشار الدعوات لها سوى التعبير عن فرحته بحصاد تربيته لها قائلًا: بكيت من الفرحة.
طفلة الشيبسي علمتنا معنى الرحمةوكتب آخر: ما شاء الله تبارك الله، طفلة صغيرة تركت الشيبسي علشان تطعم راجل غلبان .. درس للكبار قبل الصغار ويعلّم الكبار معنى الرحمة.
وقال ثالث: ويؤثرون على أنفسهم ولو كان بهم خصاصة الموقـف ده لـولا انه متصور مكانش حد هيصدق كـم اللطافـة والايثار على النفس اللي فيه من طفلة !.
البنت الجميلة دي مش معاها غير خمسة جنيه وبعد ما اخدت كيس الشيبسي وداخلة تحاسب لقيت راجل مسن معدي محتاج.. راحت رجعت كيس الشيبسي وادتله الخمسة جنيه.
صاحب المكان شايف الموقف في الكاميرات نده على البنت وقالها خدي كيس الشيبسي مرضتش تاخده وقالتله شكرا .. شكرا ليكي إنتي شكرا للي ربوكي.
المصدر: صدى البلد
كلمات دلالية: السوشیال میدیا
إقرأ أيضاً:
ربنا يبعدنا عن العيشة الحرام| منشور صادم من شقيقة مسلم يقلب السوشيال ميديا
أثارت آية زكريا شقيقة مطرب المهرجانات مسلم الجدل بصورة تجمع، يارا تامر بمسلم، لتؤكد عودتهما لبعضهما البعض.
وعلقت آية زكريا علي الصورة عبر حسابها على موقع انستجرام: يا رب اكشف بتوع الحوارات والكدابين.. عشان اللي فيهم بيجيبوه فينا.
وأضافت: اه فهمت انت ليه اتحمقتي طيب، ونتكلم عن الكرامة والشخصية وقال ايه ده في البرنامج .. سبحان الله، ربنا يبعدنا عن العيشة الحرام.
صلح مسلم و شقيقته
وكانت قد أعلنت أية زكريا شقيقة المطرب الشعبي مسلم، تصالحهما بعد انفصاله عن زوجته يارا تامر.
وكتب أية، عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي "إنستجرام" عبر خاصية الاستوري:" الحمدلله انا ومسلم بقينا أحلي".
وردت علي أحد المتابعين: "ده ابن قبل اخويا ومهما حصل بشوفه ابني اللي ببالك وقلبي بيسامح احنا الاتنين الطاعنين".
وكانت قد وجهت يارا تامر، زوجة الفنان مسلم، رسالة حادة لشقيقة زوجها؛ بعد الإساءة لها.
وقالت يارا تامر، في فيديو عبر حسابها على “فيس بوك”: “مسلم ممكن يطلقني؛ عشان حالف عليا ما أطلعش أتكلم، بس أنا مش فارقلي إني أتطلَّق، كل اللي فارقلي إن حد يتكلم عليا كده، وأنا معايا كل حاجة تخلي الناس تشوفها وحشة ومش راضية أطلعها، بس مفيش تربية، هي عندها مرض اسمه يارا تامر”.